Šaranovičeva 21c Vir,
1230 Domžale, Slovenija

Pon in Pet: 9.00 – 12.00
Sreda: 13.00 – 17.00

Za obisk SPOT točke obvezno predhodno naročilo.

Search

Pravica do odklopa – podrobnejša pojasnila in smernice za delodajalce

 

Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ter Inšpektorat Republike Slovenije za delo sta izdala podrobna navodila glede pravice do odklopa, ki je bila novembra lani uzakonjena z novelo Zakona o delovnih razmerjih (novela ZDR-1D). Pravica do odklopa je del nove zakonodaje, ki zahteva, da delodajalci ne smejo posegati v prosti čas svojih zaposlenih med počitkom, dopustom ali drugimi upravičenimi odsotnostmi. Do 16. novembra 2024 morajo podjetja sprejeti ustrezne ukrepe, da zagotovijo, da delavci ne bodo obremenjeni z delovnimi nalogami izven svojega delovnega časa.

Kaj zajema pravica do odklopa?

Pravica do odklopa pomeni, da delavec v času izrabe dnevnega ali tedenskega počitka, letnega dopusta ali druge odsotnosti z dela ni dolžan odgovarjati na službene klice, sporočila ali e-pošto. Delodajalci so dolžni sprejeti ustrezne ukrepe, da se zagotovi, da delavec med tem časom ni obremenjen z delovnimi nalogami. To pomaga zmanjšati psihosocialna tveganja, povezana z nenehno dosegljivostjo, ter izboljša ravnovesje med delom in prostim časom.

Minister za delo Luka Mesec je ob tem poudaril: “Pravica do počitka je temeljna pravica vseh zaposlenih, ki je stara toliko kot osemurni delovnik. S pravico do odklopa želimo zaposlenim omogočiti, da imajo čas zase in za svoje najbližje, brez pritiska nenehne dostopnosti.”

Ključni ukrepi za zagotavljanje pravice do odklopa

Za izpolnjevanje zakonskih zahtev glede pravice do odklopa lahko delodajalci uvedejo različne ukrepe. Ti lahko vključujejo tehnične in organizacijske rešitve:

  1. Tehnični ukrepi:
    • Izklop strežnikov za e-pošto zunaj delovnega časa.
    • Blokiranje pošiljanja in prejemanja e-poštnih sporočil izven delovnih ur.
    • Vključitev samodejnih odgovorov z obvestilom, da se na sporočila izven delovnega časa ni treba odzvati.
    • Možnost načrtovanja pošiljanja e-pošte v delovnem času, tudi če je bilo sporočilo napisano zunaj delovnega časa.
  2. Usposabljanje in navodila za vodje:
    • Vodje naj ne komunicirajo z zaposlenimi o delovnih nalogah izven delovnega časa.
    • Ustvarjanje zgleda s strani vodij, da upoštevajo pravico do odklopa.
  3. Navodila za zaposlene:
    • Zaposlene je treba poučiti o pomenu pravice do odklopa in o tem, da ne smejo utrpeti negativnih posledic, če to pravico uveljavljajo.
  4. Ozaveščanje in izobraževanje:
    • Organiziranje izobraževanj o varnosti in zdravju pri delu ter psihosocialnih tveganjih zaradi nenehne dosegljivosti.
  5. Prepoved opravljanja dela v času počitka:
    • Izrecna prepoved dela v času počitka, razen v nujnih primerih.

Mehki in trdi pristop

Ukrepi za zagotavljanje pravice do odklopa se lahko razlikujejo glede na stopnjo nadzora. Trdi pristop vključuje tehnične rešitve, kot so izklopi strežnikov, medtem ko mehki pristop omogoča delavcem več samostojnosti pri odločanju o odklopu, vendar z ustrezno podporo in usmerjanjem.

Redno spremljanje ukrepov

Za uspešno izvajanje pravice do odklopa je smiselno redno preverjati učinkovitost uvedenih ukrepov ter analizirati vzroke za morebitne kršitve. Delodajalci naj oblikujejo ukrepe, ki ustrezajo njihovi organizaciji dela, pri tem pa morajo spoštovati tudi predpise o varstvu osebnih podatkov.

Pravica do odklopa je pomemben korak k bolj zdravemu ravnovesju med delom in prostim časom. Z ustreznimi ukrepi boste zagotovili zadovoljstvo zaposlenih in spoštovali zakonske zahteve.

Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti je izdalo  podrobnejša pojasnila in smernice.

PODROBNEJŠA POJASNILA IN DODATNE SMERNICE GLEDE PRAVICE DO ODKLOPA, si lahko preberete ali prenesite TUKAJ:

Vir: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Foto: Image by Freepik

Ostala obvestila

Skip to content